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Eine Ausstellung zum 40jährigen Jubiläum des Museums für
Photographie Braunschweig An exhibition to mark the 40th
anniversary of the Museum für Photographie Braunschweig

13. Juli 2024 – 15. Sept 2024

 

Natalie Czech, A Critic’s Bouquet by Vanessa Desclaux for Marc Camille Chaimowicz, 2015, 2-tlg. Fotoarbeit (Part One), 108,5 x 81,3 cm © Natalie Czech und VG Bild-Kunst, Bonn 2024, Courtesy Kadel Willborn, Düsseldorf

 

Öffnungszeiten Di – Fr 13 – 18 Uhr, Sa + So 11 – 18 Uhr
Opening hours Tue – Fri 1 – 6 pm, Sat + Sun 11 am – 6 pm

Sonderöffnungszeiten, 09.-11.08./23.-25.08./06.-08.09., 18-22 Uhr
Special opening hours, 09.-11.08./23.-25.08./06.-08.09., 6-10pm

kuratiert von curated by Barbara Hofmann-Johnson

*english below

Zum 40-jährigen Museumsjubiläum blickt das Museum für Photographie Braunschweig in
einer Auswahl von wichtigen Fotoarbeiten und fotografischen Positionen auf seine
Ausstellungsgeschichte in thematischen Bezügen zurück.

Neben den vor allem in den 1980er und 1990er Jahren gezeigten Bildern mit dokumentarischer
Bildsprache, entwickelten sich im Verlauf der weiteren Jahrzehnte unterschiedliche
konzeptuelle künstlerische Ansätze, bei denen Inszenierung oder auch medienimmanente
Verweise oder Installationen im Vordergrund der Themen standen. Ebenso wird der Ausblick
auf die fotografischen Bildmöglichkeiten am Beispiel der KI-basierten generativen Fotografie
von Boris Eldagsen gegeben.

Mit Arbeiten von Laurenz Berges, Anna und Bernhard Blume, Natalie Czech, Boris Eldagsen,
Walker Evans, Gisèle Freund, Albrecht Fuchs, André Gelpke, Joachim Giesel, Vadim Gushchin,
Jitka Hanzlová, Erik Kessels, Chris Killip, Alwin Lay, Robert Lebeck, Natacha Lesueur, Ute Mahler,
Gordon Parks, Albert Renger-Patzsch, Heinrich Riebesehl, Sebastião Salgado, August Sander,
Iris R. Selke, Esther Shalev-Gerz, Malick Sidibé, Ingo Taubhorn, Susa Templin, Weegee, Miron
Zownir, Wolfgang Zurborn

 

 

To mark the museum’s 40th anniversary, the Museum für Photographie Braunschweig looks
back on its exhibition history in a selection of important photographic works and photographic
positions.

In addition to the images with a documentary visual language shown primarily in the 1980s and
1990s, various conceptual artistic approaches developed over the course of the following
decades, in which staging or media-immanent references or installations were at the forefront
of the themes. The exhibition will also take a look at photographic image possibilities using the
example of Boris Eldagsen’s AI-based generative photography.

With works by Laurenz Berges, Anna und Bernhard Blume, Natalie Czech, Boris Eldagsen,
Walker Evans, Gisèle Freund, Albrecht Fuchs, André Gelpke, Joachim Giesel, Vadim Gushchin,
Jitka Hanzlová, Erik Kessels, Chris Killip, Alwin Lay, Robert Lebeck, Natacha Lesueur, Ute Mahler,
Gordon Parks, Albert Renger-Patzsch, Heinrich Riebesehl, Sebastião Salgado, August Sander,
Iris R. Selke, Esther Shalev-Gerz, Malick Sidibé, Ingo Taubhorn, Susa Templin, Weegee, Miron
Zownir, Wolfgang Zurborn